سقف های شیشه ای اسکای لایت (SkyLight) چیست؟

آشنایی با اسکای لایت و انواع آن- مزایا و کاربرد SkyLight

نور طبیعی قادر است تا محیط و جوی ساختمان شما را از طریق روش های متفاوتی بهبود ببخشد. پر کردن فضای داخلی با نور طبیعی می تواند روحیه ساکنین را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد و در همین حال، به زیبایی آن بُعد اضافی بخشد. علاوه بر این، نور روز می تواند به بهبود کارایی انرژی، کاهش هزینه های انرژی و تنظیم دمای خانه شما کمک کند.

بدون شک، یکی از بهترین راه ها برای ورود نور طبیعی به خانه، استفاده از اسکای لایت است. در ادامه، ما راهنمای خود را در مورد انواع مختلف اسکای لایت به شما ارائه می دهیم که می تواند به شما در انتخاب سقف شیشه ای مناسب برای ساختمان شما کمک کند.

اسکای لایت (SkyLight) چیست؟

اسکای لایت یک ساختار زیبا از شیشه است که به جای مصالح معمولی برای سقف ساختمان استفاده می شود. در حقیقت، این سقف ها راه حل های زیبا و محیط زیستی برای تامین نور ساختمان های مسکونی و یا تجاری هستند. این سیستم ها با استفاده از نور طبیعی به جای برق به عنوان منبع نور، صرفه جویی در مصرف انرژی را ممکن می سازد.

ساخت سازه ای مستحکم و خودکار با توانایی مقابله با نیروهای وارد شده از فشار برف، باران، باد و همچنین مقاومت در برابر گذر گرما، سرما، رطوبت، صدا و هوا با استفاده از دو فلز فولاد و آلومینیوم در کنار هم امکان پذیر است. نصب یک سقف اسکای لایت در یک ساختمان تجاری علاوه بر تامین نور طبیعی، احساس بودن در فضای باز را برای ساکنان داخل ساختمان ایجاد می کند.

انواع اسکای لایت

گونه های مختلف اسکای لایت سقف های شیشه ای بر اساس کارکرد و ظاهر بصری به گروه های متنوعی تقسیم می شوند. که  به برخی از انواع مهم آنها اشاره خواهیم کرد:

اسکای لایت مسطح

زمانی که تصمیم به نصب یک نورگیر در سقف مسطح خود می گیرید، افزایش حداکثری میزان نور طبیعی روز که وارد ساختمان شما می شود، معمولا اولویت اول شما است. اسکای لایت های مسطح از چندین واحد قابهای شیشه ای دو، سه یا چند لایه ساخته شده اند. این شیشه ها معمولا از پشت عایق بندی شده اند تا تبادل حرارتی بین محیط داخلی و خارجی ساختمان را به حداقل برسانند. ویژگی برجسته این نوع سقف شیشه ای، داشتن دیدگاه واضح از آسمان با کمترین مانع است.

اسکای لایت های هرمی

برای یک خانه مدرن یا معاصر طراحی شده اند، دیدگاه فوق العاده ای از آسمان را برای شما فراهم می کنند و تا 3 برابر نور طبیعی بیشتری نسبت به پنجره های عمودی را افزایش می دهند. همچنین با تجزیه و بازتاب نور توسط تقاطع های شکل فانوسی، جلوه ای زیبا را ایجاد می کنند. مزیت این حالت هرمی، بیشینه سازی نور دریافتی و کمینه سازی دیده شدن چارچوب سقف است

اسکای لایت های گنبدی شکل

راهی زیبا برای ایجاد نور طبیعی در یک اتاق هستند. این سقف های شیشه ای منحنی در گذشته استفاده فراوانی داشته و امروزه همچنان طرفداران زیادی دارند. دلیل اصلی سرمایه گذاری مالکین در نمای اسکای لایت این است که نور طبیعی بیشتری را به خانه یا محل کار خود اضافه کنند.

سقف های شیشه ای گنبدی در مقایسه با انواع سطح صاف، نور بیشتری را به اتاق می رسانند. انحنای طرح گنبد به آن اجازه می دهد تا نور خورشید را خم کرده و مقداری نور را به اتاق اضافه تر کند.

اسکای لایت های فری فرم (فرم آزاد)

معمولا برای پوشش سقف ساختمان های بزرگ مانند مراکز تجاری، سالن ها، موزه ها و موارد مشابه استفاده می شوند. ویژگی این نوع از سقف ها این است که در طراحی آن از ستون های میانی استفاده نمی شود. معمولا این نوع از سقف ها معماری های جذابی را در معرض دید مردم قرار می دهد.

اسکای لایت بازشو (مدل های اندازه کوچک)

سقف های شیشه ای در مدل های بازشو و ثابت در دسترس هستند. سقف های شیشه ای بازشو معمولا به عنوان «اسکای لایت های تهویه شونده» شناخته می شوند، زیرا علاوه بر فراهم کردن روشنایی برای یک فضا، امکان جریان هوا را نیز میسر می کنند.

نورگیرهای بازشو معمولا دارای یک لولا در بالا هستند و چند سانتی متر باز می شوند. از آنجایی که آنها خارج از دسترس هستند، سازندگان راه های متنوعی برای کنترل آنها ارائه می کنند.

چند نوع کنترل قابل اجرا برای نورگیرهایی که باز می شوند
اسکای لایت دستی

این گونه از اسکای لایت ها از ساده ترین مدل هایی هستند که در بازار عرضه شده اند. سقف های شیشه ای بازشو دستی، همانطور که از نامش پیداست، با دست باز و بسته می شوند و از ریموت کنترل استفاده نمی کنند. نورگیرهای دستی که در سقفی با ارتفاع کمتر از 15 فوت نصب شده اند، معمولاً دارای یک تیرک برای دسترسی آسان هستند. این نوع اسکای لایت یک گزینه بسیار اقتصادی است، اما در مقایسه با مدل های موتوری و اتوماتیک، نیاز به تلاش بیشتری برای باز کردن دارد.

اسکای لایت موتوری

این نوع از اسکای لایت ها را می توان با استفاده از کلید دیواری یا کنترل از راه دور باز و بسته کرد. نورگیرهای موتوری که دارای ویژگی های اضافی مانند سایه بان داخلی هستند، معمولاً با یک کنترل از راه دور بی سیم و یک کنسول دیواری خاص عرضه می شوند.

این مدل برای سقف هایی که بلند و دور از دسترس هستند و برای نورگیرهایی که به طور مرتب باز می شوند مناسب هستند. و قیمت بیشتری نسبت به انواع دستی دارند، اما استفاده از آنها راحت تر و آسان تر است. هزینه نصب نیز کمی بالاتر است زیرا به کارهای الکتریکی نیاز دارند.

اسکای لایت اتوماتیک

گرانترین نوع نورگیرهای قابل استفاده، نورگیرهای اتوماتیک هستند. این مدل‌ها معمولا با یک سنسور نور دارد که به‌طور خودکار هنگام تشخیص باران یا رطوبت می‌بندد.

اسکای لایت تهویه کننده

اسکای لایت های تهویه شونده علاوه بر بهبود ظاهر ساختمان شما، مزایای عملی دیگری نیز دارند. آنها علاوه بر اینکه یک منبع نور طبیعی برای یک فضا هستند، با اجازه دادن به هوا برای ورود به داخل خانه، هدف دیگری را نیز انجام می. این نوع نورگیر قابل باز شدن است و در اصل شبیه پنجره است اما در پشت بام خانه شما نصب می شود.

آنها معمولا در مناطقی نصب می شوند که بیشتر به تهویه نیاز دارند، مانند حمام و آشپزخانه. نورگیر تهویه کننده در این موارد بسیار کاربردی است، چون در حالی که جریان هوای تازه را در اتاق ثابت نگه می دارد، به رطوبت اضافی اجازه می دهد از فضا خارج شود.

ابعاد اسکای لایت

ابعاد اسکای لایت از ابعاد استاندارد دقیق پیروی نمی کنند زیرا بسته به نیازها و خصوصیات ساختمان می توان آنها را در هر اندازه ای سفارشی ساخت. اسکای لایت در عرض، طول و ارتفاعهای متفاوت موجود هست و بسته به نوع و طراحی اسکای لایت ممکن است اندازه آنها نیز متفاوت باشد.

ابعاد رایج اسکای لایت

نورگیرهای مستطیلی و صاف در ساختمان های کوچک معمولا دارای عرضی بین 14 تا 72 اینچ یا 36 تا 183 سانتی متر هستند، در حالی که طول آنها از 16 تا 96 اینچ یا 41 تا 244 سانتی متر تغییر می کند. البته در ساختمان های بزرگ، ابعاد اسکای لایت تا چندین ده متر قابل اجرا است.

ضخامت شیشه اسکای لایت

ضخامت شیشه های استفاده شده در سقف های شیشه ای نیز بسته به طرح و اندازه متفاوت است، اما معمولاً هر چه اسکای لایت بزرگتر باشد، به شیشه ضخیم تری نیاز دارد..

اندازه های توصیه شده برای اسکای لایت بر اساس نوع اتاق

  • راهرو، حمام و کمد، انباری – باید 30 تا 40 سانتی متر قطر داشته باشد.
  • اتاق های کوچک و بار صبحانه – باید حداقل 50 سانتی متر قطر داشته باشند
  • حمام های بزرگ – 40 در 40 سانتی متر
  • اتاق های کوچک مانند اتاق کتاب خانه – 50 در 50 سانتی متر
  • اتاق لباسشویی، ورودی ها – 60 × 60 سانتی متر
  • اتاق های مربع بزرگ، نشیمن و سالن های استراحت – ۷۰×۷۰ سانتی متر تا ۸۰×۸۰ سانتی متر
  • برای روشن کردن سالن – 77.5×77.5 سانتی متر برای اتاق های بسیار بزرگ، ابعاد باید حداقل 90 سانتی متر در 90 سانتی متر، 1 متر در 1 متر، 1.2 متر در 1.2 متر باشد.

مزایای اسکای لایت

 اضافه کردن نور طبیعی (و گرمایش خورشیدی) به ساختمان

بزرگترین فایده سقف های اسکای لایت این است که نور طبیعی را به فضای شما می برند. به دنبال آن، این نور، گرمای خورشیدی را برای شما به ارمغان می آورد. چرا این موضوع برای شما مهم است؟ نور طبیعی می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و حتی به عملکرد در محیط کار کمک کند. همچنین گرم کردن ساختمان با نور خورشید می تواند در هزینه های گرمایش در فصل های سرد صرفه جویی کند.

ورود هوای تازه و بهبود تهویه

پنجره های اسکای لایت قابل باز شدن هستند تا هوای تازه وارد شود. این عمل به تهویه کمک می کند و هوا را تازه می کند. بنابراین بدون نیاز به روشن کردن کولر، فضای زندگی شما را خنک می کند.

کاهش هزینه های انرژی (برق و گرمایش)

همانطور که قبلاً اشاره شد، نور خورشید در فصول سرد می تواند فضاهای شما را گرم کند و هزینه های انرژی شما را کاهش دهد (فقط مطمئن شوید که اسکای لایتی را نصب کنید که کاملاً عایق بوده و دارای شیشه لمینت باشد!)

مناظر طبیعی

در ساختمان مشابه کار با آینه روی دیوارها، اسکای لایت می تواند حس فضای بزرگتری را در اتاق ایجاد کند. علاوه بر این، شما می توانید منظره ای از آسمان شب یا طبیعت را در طول روز تجربه کنید.

خواب بهتر، صبح روشن تر

با آرامش زیر ستارگان، با سقف شیشه ای در اتاق خواب خود بخوابید. این مکان همچنین به خورشید اجازه می دهد تا به عنوان “ساعت بیداری طبیعی” عمل کند، که می تواند به تنظیم چرخه شبانه روزی شما کمک کند و احساس کلی خوشبختی شما را افزایش دهد

بهبود زیبایی ساختمان

تغییرات در عناصر تزئینی ساختمان مانند نورگیرها می تواند ارزش خانه شما را افزایش دهد. همچنین می تواند ارزش فروش مجدد را افزایش دهد و به اتاق فضایی جذاب و نور طبیعی ببخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *